T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
İSTANBUL / PENDİK - Mareşal Fevzi Çakmak İlkokulu

OKULA BAŞLARKEN

 

Anasınıfı ve ilkokul toplumsallaşmada çocuk için önemli bir adımdır. Fakat ilkokula başlama süreci, bazı çocuklarda hızlıca tamamlanırken, bazı çocuklarda da çok zorlu olur. Her okula başlayan çocuk aynı tepkiyi göstermez. Anaokuluna ve ilkokula başlayan çocukların zaman ve uzaklık kavramı tam oturmadığı için, ilk kaygıları bu yönde olur.

·         Evimize ne kadar uzaklıktayım?

·         Annem beni alacak mı?

Çocuk, bu soruların cevaplarını yaşayarak öğreneceği için kaygıları da yüksek olmaktadır. İlk gün okulda kısa süre kalmak, annenin onu ne zaman alacağını saat üzerinden göstermesi, öğretmenle tanıştırıp, nasıl yardımlar isteyeceğini anlatması vb bilgilendirmeler çıkacak sorunları azaltabilmektedir.

Okula Başladığında Çocuğun Alışması Gereken Durumlar

•Anne-babadan ayrılma •Öğretmen kavramı •Sorumluluklarını kendi başına yapabilme •Okul ortamının fiziki farklılığı •Diğer çocuklarla işbirliği ve yardımlaşma •Aile içindeki esnek kurallar yerine okul kurallarının gelmesi

"Okula uyum her çocukta farklı olabilir. Çocuğunuzun okula uyumunu kolaylaştırmak için sakin bir tavır sergileyin ve endişelerinizi çocuğa fark ettirmemeye çalışın"

 

 

 

Bu İfadeleri Kullanmaktan kaçının!

• Eğer ağlarsan giderim./ Sen beni sevmiyorsun • Ağlayacak ne var, bak kimse senin gibi ağlamıyor.  • Sen artık büyüdün, bebekler ağlar. • Ağlarsan akşama seni almam. • Böyle davranırsan bu okulda kimse seni sevmez.  • Sen çok akıllı bir çocuksun, neden ağlıyorsun? • Bugün sınıfında kal; söz yarın seni okula getirmeyeceğim.

Normaldir....

Okula yeni başlayan çocukta, başlangıçta belirsizlik ve terk edilme(ayrılma) kaygısı yaşanır. Çoğunlukla koruyucu ve aşırı hoşgörülü aile ortamından gelen çocuklarda bu kaygılar daha yoğun yaşanır. Bu süreç içinde aileler de birçok kaygı yaşamaktadır. Bazen aileler çocuklarından ayrıldıkları için kendileriyle ilgili suçluluk ve kaygı duyguları yaşarlar ki bu sinyaller çocuğun okul korkusunu artırabilmektedir..Bu nedenle annenin kararlılığı ve iç rahatlığı çocuğun uyum süreci için çok önemlidir. Uyum sürecinin sağlıklı tamamlanabilmesi için ilk isteğimiz annenin de duygusal olarak hazır olması dır.

Uyum sürecindeki çocukların tepkileri bireysel farlılıklar göstermektedir. Bazı çocuklar ilk üç gün ya da bir hafta ilgili ve istekli olur. Okul onun için park gibidir. Ama zamanla annesi ile birlikte olmak ister, sürekli okula gelmenin anlamını yeni kavrar ve tepki gösterir. Diğer bazı çocuklar da en baştan itibaren anneden ayrılmak istemez. Sınıfa gelmesini, yanında olmasını, annesinin yedirmesini ister ve doğal olarak ağlama gözlenir. Tüm bunlar ilk zamanlarda normaldir. Bilinçli ve öğretmeninizle işbirlikçi tutumunuz sayesinde kısa sürede aşılacaktır.

Çocuğunun Uyum Sürecini Kolaylaştırmak İsteyen Anne Babalara Tavsiyeler

Ailenin göstereceği kararlılık, sabır; okul öncesi eğitime ve başladığı eğitim kurumuna ve sınıf öğretmenine gösterdiği inanç ve güven çocuğun uyumunu kolaylaştırır. Çocuğunuza karşı empatik ve hoşgörülü olmak kadar bilinçli de olmanız gerektiği için aşağıdaki önerileri okumanızı isteriz.

 • Okul hakkında çocuğa açıklama yapmak ve okulu tanıtmak uyumu kolaylaştırır.

• İlk günlerde fazla soru sormak, ne yediği ile ilgilenmek çocuğun uyumunu bozabilir. Sadece "Günün nasıl geçti?" diyerek kendisinin anlatması beklenilmelidir.

 • Çocuğun okulu reddetmesi durumunda, büyükanne/büyükbaba gibi aileden birinin çocuktan yana tutum göstermesi, ona güç verir ve tepkisini büyütür. Okula gidiş tüm aile bireyleri tarafından desteklenmeli ve aile bireyleri uyum içinde olmalıdır.

 • Çocuğunuzun ilk günlerde okulda daha kısa sürede kalmasını sağlayarak; çocuğunuzu okula kademeli olarak alıştırın.

 • Ayrılırken ya da sizi görmediği bir anda kaçar gibi gitmek yerine kısa bir vedalaşma ile ayrılın.

• İlk haftalarda bazı davranış değişiklikleri olabilir (asilik, hırçınlık, aşırı duygusallık vb ...)bu davranışları etiketlemeyin; geçicidir.

 • Çocuğunuzu kucaklayarak değil elinden tutup yürüterek okula girin, özgüveni için bu gereklidir.

• Ayrılırken onun göz hizasına eğilerek 'hoşça kal' diyip, ne kadar süre sonra onu alacağınızı söyleyin ve öperek ayrılın. Uzayan ikna çalışmaları, şartlı cümleler veya yalan vaatler uyum sürecini zorlaştırır. Kararlı olunmalıdır.

 • Belirttiğiniz zamanda çocuğunuzu okuldan alın. Bu size güven duymasını sağlayacaktır.

• Çocuğunuz sizi okul ortamında tedirgin görürse onun da tedirgin olması kaçınılmaz olur. Evden çıkarken aynaya bakın ve olumlu bir yüz ifadesi takınarak çocuğunuzu okula getirin, öğretmeni ile gülümseyerek konuşun.

• Kalmanız gerekenden fazla okulda durmak diğer çocukları da etkileyip, onlara anne-babalarını hatırlatacaktır. Hepimizin duyarlı olması gereken bu süreçte uzun süre ortamda durmak uygun olmayan bir davranıştır.

• Olumsuz konuşmalar ve gruplaşmalar yerine çocuğunuzun sınıf öğretmeni ile işbirliği içinde olmanız , sorularınızı sınıf öğretmeni, okul rehberlik öğretmeni ve okul idaresi ile paylaşmanız çok daha faydalı olacaktır.

• Uyumun sürecinin kolaylaşması için yanına sevdiği bir oyuncağını götürmesi için verebilirsiniz

• Yine bu uyum aşamasında çocuğunuzu vaktinde okula getirin ki sınıf içinde yapılan merhabalaşma gibi sosyal diyalogları kaçırmasın.

Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin
Yayın: 26.05.2022 - Güncelleme: 26.05.2022 12:02 - Görüntülenme: 243
  Beğen | 0  kişi beğendi